omA KOPPA

omA KOPPA

origamikurki




Käsityöohjeiden 
tekeminen on taitolaji.

Samoin ohjeiden lukeminen, 
niistä tekeminen
- ja oppiminen.



Ihana-lehden syysnumerossa 
oli origamikurjen ohjeet.
En ole koskaan oikein innostunut origameista. 
Kaunis tapettikurki kummitteli mielessä.
Päätin kokeilla.



Kotona töiden jälkeen keitin kunnon kahvit 
ja istuin keittiön pöydän ääreen 
parin paperiarkin kanssa.

Sain aikaiseksi 
epämuodostuneita sammakonreisiä.
Yritin uudestaan. 
Eihän tämä voi nyt näin vaikeaa olla. 
Minähän olen taitava käsistäni!?

Ja ohjeissa ei ole mitään vikaa, 
ne ovat varsin selkeät.

Seuraava taittelu alkoi omasta mielestäni lupaavasti, 
se muistutti peukaloisen leijaa, kuten mallikuvassa.
En vaan saanut sitä auki, eikä työtä voinut jatkaa.
Perkele! Olenko mä näin tyhmä?
Vai töistä väsynyt?
Liian vanha oppimaan...?

Menin sohvalle virkkaamaan.
Oli pakko saada onnistumisen kokemus -
ja unohtaa kaikki pahaa mieltä lietsovat ajatukset.



Seuraavana aamuna töissä
Väinö esitteli uutta mietintämyssyään.
Päässäni kiehahti. 
Tuo pöydälläni oleva 
kädetön hahmokin 
oli osannut tehdä origamikurjen!

Sain häneltä vinkin googlettaa
origamikurjen taitteluohjeen, videona.

~

Ennen kuin nuoret tulivat, 
olin tehnyt ison, punaisen origamikurjen :)

Työsähköpostit jäivät siltä aamulta lukematta.



 No, näkeehän tuosta, 
että kurki on taiteltu aika hikisesti, ilman taittoluuta, 
 pöydän kulmalla ja pari kertaa väärinkin ;)

~

Tsuru-kurki on terveyden, onnellisuuden ja rauhan symboli.



Mutta se on se kurki - minun tekemä! 

 Muistin, etten itsekään opi lukemalla - vaan tekemällä, 
siis katsomalla ';)

Mä en silti ole tyhmä. Olen erilainen oppija :)



Kuvateksti Ihana-lehdessä:

'Jos taittelet tuhat kurkea, elät ikuisesti.'
Japanilainen sananlasku


Mulle riittää tuo yksi ;)




6 kommenttia:

  1. Hyvä alku niille tahannelle ja kun noita muutaman kymmenen taittelet, niin eiköhän loput sujahda vaikka silmät kiinni.
    Varaat Kotkaan lähtiessä ison pinon paperia mukaan ja taittelet jokaiselle kulkijalle oman joulukurjen, näen sen sielunisilmin;)
    Origami on taitolaji parhaimmasta päästä, mutta se on hyvää aivojumppaa.

    kirjoitteli tarja hössöntössöstä

    VastaaPoista
  2. Minäkään en sitten millään onnistu noilla kuvaohjeilla. Ehkä koska se on vain kaksiulotteinen?

    VastaaPoista
  3. Jotain vuosia sitten jouduin työni takia opettelemaan origamin taittelun jalon taidon. Juurikin noita kurkia tuli taiteltua ihan kyllästymiseen asti.
    Jos tuhat kurkea vaaditaan ikuiseen elämään, niin mä olen ainakin varmistanut itselleni piiiiitkän elämän... ;D

    Ostin silloin akateemisesta sellaisen lapsille tarkoitetun eläinhahmoja sisältävän origamikirjan ja sain vinkin, että aloittaa taittelun harjoittelun ihan ohuella origamipaperilla. Näillä aineksilla pääsin suht kivuttomasti alkuun. =)

    VastaaPoista
  4. Ihanaa Jokke, huima kädentaitaja, sinäkään et onnistu kuvaohjeilla. Helpotti :D

    VastaaPoista
  5. Paperin kannattaa tosiaan olla ihan ohutta jotta taitokset onnnistuu, varsinkin nokkaa on tosi hankala taitella kopiopaperista. Ohjeista mun taas on vaikea hahmottaa kirjallisia ohjeita - noi 3D-hahmottamista vaativat on aikas helppoja.

    VastaaPoista
  6. Minäkin olen tehnyt noita lintuja, mutta näyttävätpä erilaisilta isoina. Tein ihan pieniä ja ohuesta paperista. Ohjeet on tosiaan videona kaikista parhaimmat. Taittoluuta en ole käyttänyt, mutta se varmasti paksummassa paperissa parempi. Olen käynyt muutamassa origami illassa Caisassa, mutta helpommin opin itse opetellen. Siellä mennään aikamoista vauhtia. Varsinkin jos oppijoita on paljon, ei henkilökohtaista ohjausta juuri ehdi saada.

    t.Paula

    VastaaPoista