omA KOPPA

omA KOPPA

TUPSU

kuva: P.Siira

Äidin tekemä tupsupipo, 1972


Tämä tupsupipo on oikea kiertopalkinto :D 
meidän suvun lapsilla.
Melkein jokaisella nuoremmalla serkullakin
on oma kokemus siitä, pikkusiskolla ainakin. 
Itse olen mm. esittänyt pöllöä tuo päässä
jossain joulunäytelmässä.




'Mä ajoin takaa kunniaa.
Sain hattuuni tupsun.
Nyt tupsu mua huvittaa,
se heiluu päässä hupsun.'

Einari Vuorela



Ensimmäisiä koulukäsitöitä ala-asteella oli tupsu.
Me teimme monivärisistä tupsuista villakoiran päitä.
Muu kroppa piti virkata.
Kropan täytteenä oli tyhjä vessapaperirulla.
Monet isät saivat niitä joululahjoiksi.

Mun tekemä villakoira ei ole enää tallessa,
sillä olin jo lapsena melko tuottelias ;)

Muistelin lapsuuden käsitöitä
ja tein samalla muhkean, ruskean tupsun,
samanlaisen, kun mulla oli hatussa pienenä.



OHJE:

100 g villalankaa, mahdollisimman paksua (nopeatekoinen)
2 pahvista kiekkoa, CD-levyn kokoista
leikkaa 'pahvipuikkari' langalle

*MUISTA kiristyslanka kahden pahvikiekon väliin!



Sitten vaan kieputellaan, ympäri, ympäri....




Hyvältä näyttää :D
Taisin perustella värivalinnan jo...



Kutojat kieputtavat pienen lankakerän näin stylesti ;)




Loppumetrit joutuuu kieputtelemaan
pienemmissä kerissä ja erissä.



Musta tuntuu,
että lapsuudentraumat käsityötunneilta
on joillekin tullut jo tästä,
ensimmäisestä käsityöstä :D

Kun sormikaan ei enää mahdu reiästä,
täytyy viimeiset kierrokset pujottaa parsinneulan kanssa.


tupsun aukileikkaus



Tässä vaiheessa mun oma mies sanoi:
'Voisitko sä tehdä välillä säädyllisempiä käsitöitä!?' ;)



Ota pahvien välissä olevasta
kiristyslangasta kiinni
ja leikkaa pahvikiekot tupsun välistä pois.



Solmi kiristyslanka tiukasti.



Parturoi.



Teksinkö kymmenen lisää
vai olisko tämä tässä?



Joskus vaan ei ole hyvä kuvauspäivä...



... kameran vika!



Teinkin toisen tupsun näin ;)




Suomen trendikkäimmät ja tyylikkäimmät
(mikä on erikoinen yhdistelmä!)
tupsulakit löytyvät täältä:



1 kommentti: